Norocul romanilor

iliada4

La biroul nostru de traduceri din Craiova a sosit un domn care avea nevoie de o traducere urgenta in greaca, pentru ca urma sa plece in Grecia impreuna cu nepotica sa. In timp ce traducatorii nostri autorizati din Craiova lucrau cu maxima intensitate, simpaticul domn intretinea o conversatie care dovedea nu numai umor, ci si o cultura generala extrem de bogata:

– Abia asteapta nepoata-mea sa ajunga in locurile despre care i-am citit din Legendele Olimpului.

– Ce frumos, cand creste poate ii dati si Iliada si Odiseea in original.

– Neaparat, mai ales ca noi romanii am avut un noroc fantastic in privinta asta.

– De ce?

– Pentru ca aceste doua mari opere au fost traduse de George Murnu, un carturar de origine aromana pentru care hexametrii antici n-aveau niciun fel de secrete, iar romana ii era nativa, cu toate particularitatile dialectelor ei. Ca urmare, nu numai ca a facut ca vorbele lui Ahile, Hector si ale celorlalti sa curga natural in romaneste, dar le-a mai si adaptat. Unul vorbeste ca un oltean infipt, altul ca un moldovean molcom, altul ca un ardelean sfatos.

– Ce interesant!

– Cand am citit prima data Iliada, am crezut ca e doar o impresie a mea, dar apoi am vazut ca insusi George Calinescu atesta asta in monumentala sala istorie a literaturii.

Eram asa de fascinati de eruditia batranului domn, ca aproape am uitat sa-i dam traducerea legalizata din Craiova; la plecarea, si-a ridicat palaria, un gest frumos si de mult uitat.

Sursa foto: www.mafe-literatura.blogspot.ro

Daca aveti nevoie de noi, ne gasiti la 0761 431 2550723 678 986andrinacraciun@gmail.com.

Leave a Reply

